- Ez az esemény elmúlt.
Vissza a Természetbe! – A Gresham-kör művészei
2019. november 27. | 17:30 - 18:30
Trianon után – háború előtt. Utak a magyar képzőművészetben
Művészettörténeti előadássorozat a Klebelsberg Emlékházban
- szeptember-december
Előadó: dr. Bellák Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa
A két világháború közötti évek hazai képművészetében számos irányzat élt egymás mellett, nem függetlenül a nemzetközi tendenciáktól, de egyben sajátosan magyar jellegzetességeket is mutatva. Ennek a két évtizednek a festészetét, a korszak művészeinek a tevékenységét, illetve a magyar művészet történetében elfoglalt helyét vázolja fel a négy részből álló sorozat.
- előadás
Egry József: Visszhang, 1936 körül
olaj, vászon, 116 x 125,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria
A 20. század avantgárd irányzatai nem hittek a “látvány”-on alapuló művészetben. A természet szerkezetét, a művészet elvont eszméjét, a boldog jövő utópiáját vagy éppen az ösztönök elfojtott világát kutatták, és állították a művészi alkotás középpontjába.
Az avantgárdnak nem volt teóriája a Szépségről, mert nem a Szépséget kereste, hanem az absztrakt Igazságot. Az avantgárd az 1910-es évek végére a dadaizmus és a szuprematizmus irányzataiban lényegében felszámolta önmagát. Felszámolta az önálló, jelentéssel telített, érzéki Kép integritását, és ezzel együtt magát a Műalkotást is.
A világháború társadalmi, politikai, emberi tragédiája egybeesett a klasszikus művészet önmagát fölszámoló irányzataival. Nem véletlen, hogy a háború utáni szellemi és művészi újjászületés egyik alapeszméje a Természethez való visszatérés gondolata volt. Bernáth Aurél, Egry József, Szőnyi István, Berény Róbert – és sokan mások is – radikálisan szakítottak a korábbi stílusukkal és elindultak “vissza a Természetbe”.
Tovább az esemény beszámolójához